Infinite syukran ya Allah

Hari ni tah nape tah macam tak best sangat je hari Ahad aku. Aku banyak buat benda yang aku paling tak suka buat masa cuti sekolah, tidur, tidur and sleep.

Then dekat rumah parents mertua kakak aku ada buat kenduri kat JB sana. Maka telah keluarlah aku dengan family aku. Mula2 aku cakap aku tak nak ikut sebab aku diajak masa aku tengah tidur. Time tu la diorang suruh mandi la, siap2 la. Pergh! Memang aku cakap, aku ta nak ikut. Then bila aku bangun lagi sekali, diorang masih tak pegi lagi. Masa tu mata aku dah segar. Dengan perasaan nekad, aku pegi siap cepat2 dan terus ubah pikiran nak ikut. Aku tak nak kena tinggal lagi sorang2 macam haritu. Sebab tu aku nekad ikut jugak.

Masa on the way, bosan gila. Tapi entah tak tau kenapa rasa macam tak selesa gila. Mungkin sebab condition kereta yang tak macam kereta baru kot. Haha. Aku malas lagi nak tulis banyak2. Let me just get it straight to the point.

Sebenarnya, on the way back home, kereta yang aku naik ngan parents, akak and niece aku, almost got with an accident. This is how it happens. Ada satu kereta kat line kiri makin lama makin ke kiri ke arah divider yang belah kiri tu. Lepas kereta tu ade contact ngan divider tu sikit, dia dengan cepatnya belok ke kanan and lose control sampai stop and terblock jalan dekat line belah kanan secara melintang. A car ahead us yang mungkin baru overtake kereta yang aku naik dekat line kanan tu terpaksa melanggar kereta yang terberhenti kat line belah kanan. Tapi sebelum tu, both kereta yang aku naik dengan kereta yang melanggar tu sempat brek siket and control.

There's not much space to avoid tapi alhamdulillah bapa aku dapat elak dari terlibat sama. All I can say is Allah telah melindungi kitorang semua. The collision tu semua berlaku depan mata kitorang semua. And aku yang risau terlibat sama jerit kat bapa aku 'Cepat bah cepat bah cepat bah!' supaya dapat melepasi perlanggaran tu.

Ok let's go through the theory. Most possibly that the driver of kereta depan tu mengantok. Sebab tu la dia slowly ke kiri hingga ke divider. Then right after the driver's awaken by the car's contact with the divider, dia pun jadi la gelabah then terus turn the steering rapidly to the right sampai kereta jadi hilang kawalan and eventually end up with the car stopped secara hampir melintang blocking line kanan untuk memotong tu. Kereta sebelah kitorang yang sememangnya kat lane kanan pon brek sikit tapi tak fully brek aku rasa. IMO, kereta tu brek sikit then selebihnya mengawal kereta supaya he'll be more ready for the impact. Maksudnya, dia adjust kereta dia supaya melanggar kereta depan secara sekata bagi mengelakkan terkena kereta kitorang tu. Keretu tu pon tak dapat nak mengelak ke kiri sebab kalau dia buat macam tu, dia akan melanggar kami la kan.

Then apa yang bapa aku buat is he slowed his car down untuk control situasi untuk sebarang kemungkinan. Ye lah, just in case, kalau perlanggaran tu kuat hingga menyebabkan kereta yang melanggar tadi tu terblock lane kiri, of course la he'll try to stop the car but it seems impossible. The intertia is just too big for the car to stop right away between the distance. Fortunately Alhamdulillah, perlanggaran tu tak menyebabkan lane kiri terhalang and we escaped from being involved in the accident. Tapi, kereta yg aku naik tu tetap terkena serpihan perlanggaran tu. Bumper kereta, kaca2 and tah pape lagi la.

Sebenarnya tiga kali ade scene bahaya spanjang perjalanan. Masa first2 nak pegi JB, hampir2 terlanggar kereta yang reverse. Dah la warna hitam kereta tu, pastu tak bukak lampu pulak. Dah la bapa aku bawak laju. Nasib baik sempat elak. Then masa kat highway kempas, bapak aku mengelak lagi masa kereta tengah laju. Dia cakap, macam ada something yang melintas kat depan. Padahal tak de pon. Then Allah sekali lagi selamatkan kitorang masa kemalangan depan mata tu. Syukur syukur syukur.

Then bapa aku cakap, Allah lindung kita. Sebab semalamkan nisfu syaaban. Baca yaasin 3 kali kan kat masjid tu. Apa yang imam suruh aku ngan jemaah lain tu niatkan untuk bacaan yaasin tersebut. Haih... Takut je.

Masa dalam kereta sebelum kemalangan tu berlaku, aku terpikir, camane la klau aku terkemalangan then let say aku patah kaki, mesti leceh gila hidup aku. Eish! Alhamdulillah dijauhkan. Aku tengah consider ni sama ada nak sekolah atau tak esok. Hahaha. Tengok la camane.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

What do you feel?